Social Identity av Richard (University of Sheffield UK) Jenkins
Produktbeskrivelse
Boken "Social Identity" av Richard Jenkins gir en grundig forklaring av hvordan identifikasjon fungerer som en sosial prosess, både på individuelt, interaksjonelt og institusjonelt nivå. Denne fjerde utgaven bygger på suksessen fra tidligere utgaver og presenterer en kortfattet, omfattende og lettfattelig introduksjon til samfunnsvitenskapelige teorier om identitet, spesielt rettet mot avanserte bachelor- og masterstudenter. Alle kapitlene har blitt oppdatert, og nytt materiale har blitt lagt til der det er relevant, noe som integrerer de nyeste kritiske publikasjonene innen området. Som i tidligere utgaver setter boken fokus på sosiologi, antropologi og sosialpsykologi, samt samspillet mellom likhet og ulikhet, interaksjoner, kategorisering av andre og selvidentifikasjon, samt hvordan makt, institusjoner og organisasjoner spiller en rolle. Skriftlig språk er klart og tilgjengelig, og boken inkluderer relevante, aktuelle eksempler som gir verdi for studenter med interesse for sosial identitet.