Å lære design i hvilket som helst felt er mest effektivt gjennom å studere eksempler, og eksemplene på programvaredesign som presenteres i 'Software Design by Example: A Tool-Based Introduction with Python' er av høy kvalitet. Boken gir leserne muligheten til å bygge små versjoner av verktøyene programmerere benytter i sitt daglige arbeid, noe som bidrar til å avmystifisere disse verktøyene og gir innsikt i hvordan erfarne programmerere tenker. Gjennom prosjekter som et filbackup-system, et testverktøy, en regulær uttrykksfinner, en nettleser layoutmotor, samt en svært liten kompilator, undersøker vi vanlige designmønstre. Boken viser også hvordan en bedre testbarhet av koden også fører til lettere gjenbruk. Leserne lærer hvordan debuggere, profileringsverktøy, pakkeadministratorer og versjonskontrollsystemer fungerer, noe som gjør dem i stand til å bruke disse verktøyene mer effektivt. Materialet er egnet for selvstudium, i et bachelorprogram for programvaredesign, eller som kjernen i en intensiv uke- lang workshop for yrkesaktive programmerere. Hver kapittel inneholder oppgaver av varierende omfang som gir praktisk erfaring.