Boken "The New Art and Science of Teaching" er en betydelig utvidelse av den originale utgaven, og presenterer et rammeverk for kompetansebasert utdanning som legger til rette for substansielle endringer basert på Dr. Robert Marzanos 50 års forskning innen utdanning. Den tidligere utgaven konsentrerte seg om lærernes resultater, mens den nye versjonen skifter fokus mot elevenes læringsresultater. Med forskningsertifiserte undervisningsstrategier gir boken lærerne verktøyene de trenger for å hjelpe elever med å forstå informasjonen og ferdighetene som overføres gjennom undervisningen. Marzano utforsker elementene i tre overordnede kategorier av undervisning som er avgjørende for å optimalisere elevenes læring: tilbakemelding til elevene, meningsfull innholdsundervisning og ivaretakelse av grunnleggende psykososiale behov. I boken kan leserne oppdage forskningsbaserte undervisningsstrategier og metoder som fremmer elevenes suksess, med strategier tilpasset de 43 elementene i "The New Art and Science of Teaching", nøye utformet for å støtte læring og utvikling.