Mot slutten av 1980-tallet etablerte Neil Hannon, en talentfull sangskriver fra Nord-Irland, sin første besetning av The Divine Comedy. I 1989 inngikk han en avtale med det uavhengige plateselskapet Setanta Records, noe som resulterte i at The Divine Comedy ble selskapets mest suksessfulle chart-akt på 1990-tallet. I denne boken undersøker Alan Draper de tretten originale studioalbumene som ble utgitt under The Divine Comedy-navnet fra 1990 til 2022. Dette overblikket inkluderer også interessante tillegg som singler og tar for seg de to albumene som ble innspilt av sideprosjektet The Duckworth Lewis Method, hvor Hannon samarbeidet med den irske musikeren Thomas Walsh. Den imponerende eklektisismen som preger The Divine Comedys musikalske karriere er rett og slett fantastisk; fra indie røttene på debutalbumet 'Fanfare For The Comic Muse' i 1990, via den banebrytende hybrid-chamber popen på 'Liberation' og 'Promenade', til hit singlene fra Britpop-æraen på 1990-tallet.