'Sounds of Other Shores' er en grundig studie av transoceanisk musikalsk appropriasjon og swahili-etnisk subjektivitet langs Kenyas kyst. Boken tar en etnografisk tilnærming til historien om den stilistiske appropriasjonen i swahili taarab, en musikalsk sjanger preget av sunn poesi som oppsto som Øst-Afrikas første massemedialiserte populærmusikk på 1930-tallet. Denne musikalske formen er kjent for sin kosmopolitiske karakter, dermed rik på hørbare påvirkninger fra hele Det indiske hav. I løpet av 1900-tallet utviklet variasjoner av sjangeren seg i den kenyanske kystbyen Mombasa, der de fremviser spesielt dramatiske og til og med flamboyante appropriasjoner av indiske og arabiske lyder og stiler. Gjennom en kombinasjon av muntlig historie, tolkende etnografi og musikalanalyse, utforsker 'Sounds of Other Shores' hvordan swahili-talende muslimer i Mombasa på 1900-tallet fant glede og mening i disse transoceaniske musikalske appropriasjonsprosessene, og argumenterer for at slike handlinger var måter å reflektere over og mediere eget kulturuttrykk.