Hva gjør rasediskriminering med svarte barns selvbilde? Dette spørsmålet ble utforsket gjennom den oppsiktsvekkende Doll Test, som avdekket de ødeleggende konsekvensene av segregering. Dr. Kenneth Clark reiste rundt i nedslitte skoler i USA med lite ressurser, og presenterte svarte barn for to dukker: en hvit dukk med gult hår og en brun dukk med svart hår. 'Gi meg duken du liker å leke med,' ba han. 'Gi meg duken som er fin.' Eksperimentet som Kenneth utviklet sammen med sin kone, Mamie, hadde som mål å måle hvordan segregering påvirket svarte barns oppfatning av seg selv og av andre svarte mennesker. Resultatene var både opplysende og grufulle. Gang på gang valgte de unge barna – noen som ikke engang var fem år gamle – den hvite dukken som den de foretrakk, mens den brune dukken ble beskrevet som 'dårlig'. Enkelte barn benektet til og med sin egen etnisitet. 'Ja,' sa den brune-skinnede jenta Joan W., seks år gammel, da hun ble spurt om sin forkjærlighet for den lysere dukken. 'Jeg ville likt å være hvit.' "What the Children Told Us" er historien om denne betagende og hjerteskjærende avdekningen av hvordan raseformeringsinjeksjoner kan påvirke den psykologiske utviklingen hos unge svarte barn.