Boken "South China Sea 1945" av Mark Lardas gir et fascinerende innblikk i den amerikanske marinens bemerkelsesverdige angrep i Sør-Kina-havet i 1945 mot japanske styrker. Dette var første gang i historien at en hangarskipflåte våget seg inn i kystfarvann med slike målrettede operasjoner. Ved starten av 1945 var Japan presset til å kjempe defensivt på flere fronter. Etter hvert som de allierte nærmet seg hjemlandene, økte risikoen for japanske luft- og sjøangrep på den amerikanske hangarskipstyrken. USAs militære hadde som mål å erobre øya Luzon, som fungerte som base for japanske fly fra Formosa (Taiwan) og Indokina. Angrep fra denne øya kunne ha ødeleggende konsekvenser for invasjonstroppene. US Naval Intelligence antok også at de japanske slagskipene Ise og Hyuga opererte fra Cam Ranh Bay. En hurtigubåtoperasjon gjennom Sør-Kina-havet var en potensiell løsning, samtidig som den ville ramme hovedfartsåren for frakt fra Japans erobringer i Sørøst-Asia. Task Force 38 tilbrakte store deler av to uker på å patruljere gjennom Sør-Kina-havet under Operasjon Gratitude, som var en månedlang aksjon av typen ganske få har gjort før.