Hvordan kan skolen bidra til å styrke vår evne til å mestre livet? Fra høsten 2020 er folkehelse og livsmestring introdusert i læreplanen til den norske skolen, en oppdatering av Kunnskapsløftet som har blitt positivt mottatt av både elever, lærere, helsepersonell og alle politiske partier. Men kan man virkelig mestre livet? Er mestring et hensiktsmessig mål for hvordan vi bør leve? Og vil temaet livsmestring i skolen faktisk bidra til å løse de utfordringene barna våre står overfor i dag? I boken utfordrer psykolog og filosof Ole Jacob Madsen denne utviklingen og påpeker at innføringen av livsmestring i skolen reflekterer en trend i dagens samfunn hvor større ansvar legges på individet. Madsen advarer mot faren for at problemer som burde adresseres på politisk nivå, blir tillagt ansvaret til enkeltindividene – barna. I stedet for å redusere presset, virker det som fokus rettes mot å lære dem hvordan de kan håndtere det. Er vi i ferd med å skape enda en arena der barna må prestere, fremfor å gi dem de verktøyene de trenger for å trives i en komplisert verden?