Vitnemålsfabrikken: fra konstruert til reell skolekrise?
Produktbeskrivelse
Koronapandemien har hatt en betydelig innvirkning på læringen blant elever i videregående skole, hvor mange har gått glipp av verdifull undervisning. Likevel opplever vi at både karaktersnitt og gjennomføringsgrad har nådd historisk høye nivåer. Dette fenomenet kan delvis forklares med avlyste eksamener, men det er langt ifra hele historien. Allerede før pandemien begynte karakterene å stige, og denne trenden har fortsatt, selv under forhold som utvilsomt har svekket læringsmiljøet. Et bekymringsfullt aspekt er at elevenes fagkompetanse ved fullført videregående opplæring ikke synes å ha forbedret seg. Næringslivet anser lærlingene som like dyktige som før, noe som blir bekreftet av økende klager fra universitets- og høyskolesektoren over at nye studenter ikke er tilstrekkelig forberedt for videre studier. I denne boken belyser lærer og hovedtillitsvalgt Andreas Outzen et lite anerkjent problem i videregående opplæring, og han forklarer mysteriet bak hvordan skolen ser ut til å levere bedre resultater, til tross for at elevenes reelle læring ikke nødvendigvis har økt. Bli med på en kritisk reise inn i 'vitnemålsfabrikken' og oppdag de underliggende faktorene i denne komplekse utdanningsdiskursen.