Hvordan påvirker form og innhold dokumentarfilmene? Hvilken rolle spiller visuell bevisførsel i forhold til dokumentarens argumenter om verden vi lever i? På hvilke måter følger dokumentarer etiske forventninger, og hvordan kan de samtidig bryte med dem? Er mockumentarer en form for subversjon? Kan dokumentarfilmer være en estetisk opplevelse samtidig som de har en politisk eller sosial innvirkning? Og hvordan kan slike påvirkninger måles empirisk? Den banebrytende filmskaderen Bill Nichols utforsker hvordan dokumentarer anstrenger seg for å oppnå nøyaktighet og sannferdighet, samtidig som de konstruerer en form som former virkeligheten. Disse filmene kan benytte reenactment for å gjenskape fortiden, historiefortelling for å gi tilfredsstillende narrativer, og retoriske figurer som metaforer eller virkemidler som ironi for å fremme et poeng. Dokumentarer utgjør virkelig en fiksjon ulik noen annen. Med klarhet og lidenskap gir Nichols skarpe kommentarer om de grunnleggende spørsmålene knyttet til dokumentarens unike forhold til den virkeligheten den representerer.