Boken "Spesialpedagogikk og etikk" tar leseren med på en grundig etisk refleksjon knyttet til grunnlaget for spesialpedagogikken, sett gjennom ulike historiske og filosofiske perspektiver. Den fremhever viktigheten av de etiske aspektene ved spesialpedagogisk praksis, der flere bidrag konkretiserer hvordan disse prinsippene anvendes i virkeligheten. Hensikten med verket er å bidra til en dypere forståelse av spesialpedagogikkens teoretiske fundament, samtidig som den skal tjene som et nyttig arbeidsdokument for utviklingen av både teori og god praksis innen spesialpedagogikken. Det er blitt påpekt at kunnskapsgrunnlaget for spesialpedagogikken har møtt kritikk for å være uetisk og motstå målsøkingen mot et mer inkluderende samfunn. Denne kritikken bidrar til å skape et nødvendig rom for refleksjon over hvordan spesialpedagogikken oppfatter seg selv, og søker mulige løsninger på de utfordringene som forskningen reiser om dens teoretiske basis og profesjonelle praksiser.