Spesialundervisning er et sentralt tema i utdanningsdebatten, men hva innebærer den egentlig, og hvilken rolle spiller den i klasserommet? I boken 'Spesialundervisning', som bygger på forskningsprosjektet SPEED (2013-2017), utforskes disse spørsmålene inngående. Prosjektet har hatt som målsetting å kartlegge hvordan betydelige ressurser faktisk benyttes i spesialundervisningen, samtidig som forskerne har avdekket at det eksisterer begrenset kunnskap om hvordan denne undervisningen praktiseres og i hvilken grad den oppfyller sine hensikter for de mange elevene som benytter seg av den. For å få en helhetlig forståelse av spesialundervisningen, er det viktig å se den i sammenheng med den ordinære opplæringen. Prosjektet belyser derfor koblingen mellom disse to undervisningsformene, og mange av diskusjonene i boka relaterer spesialundervisning til den generelle skolepraksisen. Boken er basert på grundig innsikt fra lærere, foreldre og elever, samt data samlet gjennom klasseromsobservasjoner, og gir en omfattende og informert perspektiv på dagens spesialundervisning.