Boken 'Språkhverdagen på SFO' utforsker hvordan voksne på SFO kan tilrettelegge for språklige aktiviteter som aktivt støtter og inkluderer barn. Forfatteren, Gunn Helen Ofstad, presenterer forskningsbasert kunnskap om hva som kjennetegner et godt språkmiljø, og setter dette i kontekst med rammeplanen for SFO, supplert med praktiske eksempler. Leseren får en grundig innføring i hva språk er, samt hvordan språklæring foregår. Språkkunnskap er avgjørende for barns utvikling, læring og sosiale ferdigheter, noe som gjør det essensielt for et fruktbart språkmiljø å tilby barna rikelig med muligheter for å delta aktivt og bruke språket i ulike kontekster. Boken tar for seg språkutvikling hos både enspråklige og flerspråklige barn i alderen 6 til 10 år, sett gjennom linsen av kommunikasjon, lek, barnekultur, og utvikling av sosial kompetanse. Det fokuseres også på barn med språklige utfordringer, spesielt i relasjon til atferdsproblematikk og overgangen fra barnehage til skole/SFO. Videre blir barns språklige aktiviteter innen muntlighet, lesing, skriving og bruk av digitale plattformer diskutert i lys av rammeplanen for SFO og nyere forskning.