Mange barn, unge og voksne opplever betydelige utfordringer knyttet til forståelse og bruk av språket. Disse språkvanskene blir ofte mer fremtredende i takt med økende krav til kognitive funksjoner, noe som kan få alvorlige konsekvenser for læring og utdanning. I boken 'Språkvansker' tar forfatter Irene Velsvik Bele for seg ulike aspekter ved språk- og kommunikasjonsvansker, med spesiell vekt på spesifikke språkvansker. Viktige temaer som adresseres inkluderer: * En grundig gjennomgang av spesifikke språkvansker i ungdomsskolen og videregående opplæring, drøftet i lys av moderne lærings- og opplæringsteorier. * En vurdering av spesifikke språkvansker basert på nyere kognitiv forskning relatert til informasjonsbearbeiding. * En kritisk tilnærming til diagnostisering av språkvansker fra et sosiologisk perspektiv. * En utforskning av språkutvikling, med relevante eksempler fra barn med tospråklig bakgrunn. * En sosiokulturell og dialogisk ramme for forståelsen av språk og kommunikasjon. Boken retter seg mot studenter innen pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, samt lærere og førskolelærere i etter- og videreutdanning. Den er et verdifullt verktøy for alle som ønsker å lære mer om hvordan man best kan støtte barn med språkvansker.