Boken "Being an Expert Professional Practitioner" tar for seg hvordan fagfolk håndterer komplekse problemer som ofte krever samarbeid med andres ekspertise. I tillegg til faglig kunnskap er evnen til å samarbeide effektivt med andre en kritisk kompetanse. Gjennom en rekke forskningsstudier utforsker boken det nye konseptet om relasjonelt arbeid på tvers av ulike praksiser. Den viser hvordan det å bruke tid på å bygge felles kunnskap mellom ulike profesjoner styrker samarbeidet. Hovedbegrepet i boken, relasjonell agens, oppstår mellom praktikere som arbeider sammen om komplekse oppgaver, enten det dreier seg om å endre retningen for et utsatt barn eller utvikle en programvare. Felles kunnskap, som fanger motivene og verdiene til hver profesjon, er avgjørende for utøvelsen av relasjonell agens. Å bidra til og arbeide med felles kunnskap om hva som er viktig for hver profesjon representerer en ny form for relasjonell ekspertise. Boken er basert på et bredt spekter av feltforskning, inkludert forfatterens egne erfaringer, og tar opp viktige temaer innen profesjonell samhandling og samarbeid.