Forskning har vist at skolelederskap er nest etter undervisningens betydning for elevenes læring. Etter hvert som kravene til ledelsesteam blir stadig mer komplekse, tilbyr denne boken et friskt og omfattende perspektiv på utfordringene som ligger i å utvikle en karriere innen lederskap. Med bidrag fra noen av de mest anerkjente commentators innen skoleledelse og -forvaltning fra hele verden, skifter denne boken fokus fra de enkle 'hvordan'-metodene for å bli rektor, til å belyse de bredere spørsmålene knyttet til hvordan man kan bli en vellykket leder. Hovedmålet er å samle kraftfulle utsagn fra internasjonale myndigheter som innkapsler nyskapende tankegang rundt en gruppe sammenhengende temaer basert på ideen om å utvikle vellykket lederskap i og utenfor skoler. I denne sammenheng utforsker teksten strategier for eksisterende ledere som ønsker å utvikle sitt fulle potensial, samt forbedre ferdighetene til de som er nye i, eller aspirerer til, en ledelsesrolle.