Cooperative Decision-Making in Modular Product Family Design
Produktbeskrivelse
Utviklingen av modulære produktfamilier representerer et betydelig økonomisk potensial for selskaper, ettersom det alltid finnes store muligheter, men også risikoer, knyttet til alle livsfaser av et produkt. Disse grunnleggende og vidtrekkende effektene fører uunngåelig til motstridende målsettinger når det gjelder å definere modulære produktstrukturer, noe som gjør beslutningsprosessen i produktutvikling spesielt kompleks. I denne boken vurderes relevante teorier fra beslutningsteori og produktfamiliedesign, og det presenteres en nyskapende metode for å støtte beslutningstakere i utviklingen av modulære produktfamilier. Kjernen i denne metoden er et nytt Modularity Decision Dashboard (MDD), som interaktivt visualiserer all beslutningsrelevant informasjon. Funnene presentert her bekrefter at anvendelsen av metoden på virkelige beslutningsproblemer fører til en mer balansert forhold mellom intern og ekstern variasjon, og dermed oppnås betydelige økonomiske fordeler ved modulering.