Understanding Women’s Career Experiences in Moroccan Businesses
Produktbeskrivelse
Litteraturen om kvinners karriereutvikling har historisk sett vært ensidig fokusert på vestlige industrialiserte land, mens det er lite oppmerksomhet gitt til regioner preget av patriarkalske strukturer, slik som i Nord-Afrika. Den begrensede forskningen tilgjengelig i denne regionen har ofte vært orientert mot næringslivets perspektiv, og har hovedsakelig undersøkt forretningsprosesser for å optimalisere lønnsomheten. For å bidra til å fylle dette kunnskapsgapet, tar denne boken en sosiologisk tilnærming for å utforske de betydninger og tolkninger som dyktige kvinner i marokkanske organisasjoner gir sine erfaringer. Prosjektet har til hensikt å forstå hvordan profesjonelle kvinner i Marokko tar avgjørelser om karriereveien sin, med en fler nivå tilnærming for å undersøke kontekstuelle faktorer. Boken drar nytte av Bourdieus praksisteori som teoretisk rammeverk for å analysere samspillet mellom de ulike faktorene som påvirker utviklingen av kvinners karriereveier. Gjennom en kvalitativ forskningsmetode innenfor den fortolkende paradigmen, presenteres et dyptgående blikk på kvinners karrierer i en mer kompleks og kontekstuelt rik sammenheng.