Uten økonomisk historie risikerer økonomifaget å bli for abstrakt eller ensidig, noe som kan føre til at man overser viktige mønstre, trender og sykluser. Dette kan resultere i en manglende forståelse av hvordan vi har kommet dit vi er i dag. De nylige finansielle og økonomiske krisene har på spektakulært vis vist hvordan økonomifaget ikke alltid har lært av sin egen fortid. Denne viktige og unike boken tar opp dette problemet ved å demonstrere kraften av historisk tenkning i økonomisk forskning. Boken inneholder kortfattede kapitler som veileder økonomilærere og deres studenter gjennom økonomisk historie, og viser hvordan historisk tenkning kan benyttes i økonomisk forskning. Den gir også råd om hvordan man kan integrere økonomisk historie i undervisning og læring. Forfatterne, Blum og Colvin, samler viktige stemmer innen feltet for å vise leserne hvordan de kan bruke sin eksisterende økonomiutdanning til å utforske ulike aspekter av økonomisk historie. Hvert kapittel introduserer et spørsmål eller emne, gir historisk kontekst eller presenterer forskningsmetoder, og bidrar dermed til en dypere forståelse av økonomisk historie.