Denne boken utforsker tverrfaglige tilnærminger til dyrefokusert læreplan og pedagogikk innen miljøutdanning, med særlig vekt på å integrere metoder fra kunst, humaniora, samt natur- og samfunnsvitenskap. Hvert kapittel, enten det omhandler læreplaner, pedagogikk, eller begge deler, engasjerer seg i eksisterende litteratur innen miljøutdanning og andre relevante felt for å vurdere hvordan tverrfaglige praksiser kan kaste nytt lys over våre forståelser av og etiske/moralske forpliktelser overfor dyr. Boken omfatter teorier som interseksjonalitet, posthumanisme, urfolks kosmologier og viktige livserfaringer, og tar for seg temaer som hesteopplæring, kjøttkonsum og -produksjon, urbane forhold mellom mennesker og dyr, samt dyrehager og akvarier. Gjennom disse kapitlene bidrar verket samlet sett til feltet ved å sette lyset på dyrenes liv. Denne samlingen tar bevisst et steg bort fra den historiske marginaliseringen av dyr i pedagogisk forskning og praksis.