Boken 'Assessment in Ethics Education' tar for seg flere fundamentalt utfordrende perspektiver som har kommet fram gjennom de nasjonale prøvene i religionsundervisning (RE) i Sverige, med særlig fokus på innholdet som faller under etikktittelen. Det er allment kjent at mange lærere opplever disse delene som vanskelige å håndtere i undervisningen. Etikk stiller spørsmål som berører en rekke moralske og eksistensielle problemstillinger som ikke lett lar seg behandle. Mange av disse spørsmålene hører hjemme i den filosofiske konteksten der "evige spørsmål" samles og reflekteres over. De første kapitlene setter søkelyset på begrepene etisk kompetanse og kritisk tenkning. I de påfølgende kapitlene analyseres begrepet etisk kompetanse i forhold til lærernes målsetninger og studentenes tekster. Her tas det en mer praksisrelatert tilnærming og spesifikke utfordringer identifisert fra både lærer- og elevperspektiv fremheves. Videre hever boken spørsmål knyttet til globale perspektiver, noe som gjør den relevant for en moderne, internasjonal kontekst innen etikkutdanning.