«Campus Fictions» utforsker hvordan den akademiske romanen balanserer mellom utopiske og regresive tendenser, og fremhever krisene vi møter i høyere utdanning samtidig som den gir håp for en sliten institusjon. Enten det er bestselgere som Erich Segals romantiske verk «Love Story» (1970) eller mer kompliserte tekster som Don DeLillos «White Noise» (1985), mystifiserer den akademiske romanen ikke bare akademia for et bredt publikum, men også—enda verre—før lesere som ser seg selv som støtte for høyere utdanning. Boken tar en eklektisk tilnærming til den akademiske romanen, med kapitler som diskuterer sjangerens utbredte anti-intellektualisme og arbeidsnekt, der romaner som Ishmael Reeds «Japanese by Spring» (1993) og Julie Schumachers «Dear Committee Members» (2014) blir studert. I tillegg følger boken med en «Directory of the American Campus Novel» som kartlegger sjangeren etter år, sted og andre datapunkter som lesere kan benytte seg av. Dette verket er et direkte svar til Jeffrey Williams’ analyser.