Boken 'Cinematic Homelands' utforsker et voksende fenomen innen film laget av iranske diasporiske kvinnelige filmskapere, produsert utenfor Irans grenser. Gjennom en grundig analyse av fem betydningsfulle filmer — Shirin Neshats 'Women Without Men' (2009), Sepideh Farsis 'Red Rose' (2014), Maryam Keshavarzs 'Circumstance' (2011), Ana Lily Amirpours 'A Girl Walks Home Alone at Night' (2014), og Desiree Akhavans 'Appropriate Behaviour' (2014) — belyser verket hvordan disse filmene adresserer feministiske problemstillinger knyttet til kjønnsrelasjoner, kvinnelig subjektivitet og seksualitet. Boken argumenterer for at den nyeste bølgen av iranske diasporiske kvinnelige filmer representerer et betydelig skifte i forståelsen av eksil- og diaspora-paradigmet. Den krever en analyse av tverrfaglige forhold, inkludert etnisitet, kultur, nasjonalitet, samt kjønn og seksualitet. Ved å fokusere på den livlige feministiske filmkulturen skapt av iranske kvinner i diaspora, tar boken sikte på å undersøke mangfoldet av kvinnelige filmskapingspraksiser.