Circular Economy Opportunities and Pathways for Manufacturers
Produktbeskrivelse
I dagens raskt utviklende produksjonslandskap er fremtidig konkurranseevne for produsenter avhengig av tre sammenkoblede paradigmer. For det første, modeller for sirkulær økonomi som muliggjør null-avfall produktlivssykluser. Overgangen fra tradisjonelle lineære modeller til sirkulære er blitt stadig mer avgjørende. Sirkulære strategier forlenger produktlivssykluser, optimaliserer ressursbruk og åpner for nye inntektsstrømmer, noe som i sin tur styrker motstandskraft, konkurranseevne og kundeforhold. For det andre, bærekraftig produksjon gjennom avkarbonisering. Med en økende global bevissthet rundt bærekraft er presset mot avkarboniserte produksjonsprosesser ikke lenger valgfrie. Denne tilnærmingen reduserer miljøpåvirkning samtidig som den er i tråd med internasjonale bærekraftsmål. For det tredje, digitalisering som en nøkkelkomponent for paradigmeskifte. Digitalisering fungerer som en drivkraft i realiseringen av renere produksjon og mål for sirkulær økonomi. Verktøy som Digitalt produktpass (DPP) gir produsenter muligheten til å oppnå større gjennomsiktighet.