Denne åpne tilgangboken undersøker i hvilken grad teoretiske funn og innsikter innen bevaring av samtidskunst kan oversettes til hverdagspraksisen til konservatorer. Den tar også for seg hvordan problemene og dilemmaene som oppstår i bevaringsarbeidet kan bidra til å informere større forskningsspørsmål og prosjekter. De siste tiårene har bevaring av samtidskunst vært et dynamisk forskningsfelt preget av refleksjon og utvikling. På grunn av den variable naturen til samtidskunst, krever pleie og forvaltning av denne typen kunst en grunnleggende omvending av det overordnede forskningslandskapet til museer, kulturminneinstitusjoner, private organisasjoner og universiteter. I begynnelsen ble denne forskningen i stor grad drevet av bevaringsprofesjonelle som arbeidet i eller med museer og andre kulturminneorganisasjoner, men i økende grad har akademiske forskere og universiteter blitt involvert, blant annet gjennom samarbeidsprosjekter. Denne boken er et resultat av et slikt samarbeid og har som mål å bygge bro mellom teori og praksis innen feltet.