Creative Tools and the Softwarization of Cultural Production
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker hvordan kreativitet i stadig større grad blir designet, markedsført og produsert gjennom digitale produkter og tjenester – en prosess omtalt som softwarization. I en tid hvor 'å være kreativ' har blitt en sentral del av maktstrukturen som former den moderne individet, er et viktig aspekt av denne arkitekturen knyttet til både materielle og symbolske konfigurasjoner som avhenger av verktøy. Fra bildebehandlingsprogrammer til digitale lydverkssteder, videoredigeringsprogrammer til spillmotorer, blir disse moderne verktøyene daglig brukt av kreative sjeler, og å mestre disse stadig mer komplekse teknologiene har blitt en nesten obligatorisk vei til kreativt arbeid. Til tross for at disse verktøyene er allestedsnærværende innen kulturell produksjon, har få forsøkt å teoretisere dem samlet og med tverrfaglig perspektiv. Ved å samle ulike kreative og metodologiske tradisjoner i én og samme bok, gir dette verket en omfattende oversikt over tilnærminger for å forstå dette komplekse, fremvoksende og dynamiske feltet som strekker seg utover de tradisjonelle disiplinene.