Denne boken samler eksisterende kunnskap innen Design Science og foreslår en ny forskningsmetode for å støtte utforskningen av design og problemløsning innenfor næringsliv, vitenskap og teknologi. Målet er å overvinne dikotomi mellom teori og praksis i feltet, slik at forskere kan finne løsninger på problemer, i stedet for bare å fokusere på å forklare og utforske problemene i seg selv. I dag er forskningen i stor grad rettet mot beskrivelse, utforsking, forklaring og prediksjon av fenomener, noe som resulterer i lite oppmerksomhet på forskriting av løsninger. Herbert Simon argumenterer for behovet for å utvikle en Vitenskap om det Kunstige (Design Science), og hevder at vår virkelighet er mer kunstig enn naturlig. Forskningsarbeidet som er utført innen Design Science har hittil vært fragmentert og uregelmessig på tvers av ulike forskningsfelt som ledelse, informasjonsystemer og ingeniørfag. Denne boken tar sikte på å adressere dette problemet ved å samle disse feltene og legge vekt på integrering av teori og praksis.