Development and Learning of Young Children with Disabilities
Produktbeskrivelse
Boken "Development and Learning of Young Children with Disabilities" gir en grundig introduksjon til moderne teorier og forskning knyttet til funksjonsnedsettelser. Den bygger på prinsippet om at forståelse av funksjonshemming må skje gjennom en dialektisk tilnærming som involverer samspillet mellom biologiske, psykologiske og kulturelle faktorer over tid. Med utgangspunkt i den nyeste empiriske forskningen om barn med funksjonsnedsettelser, overgår boka begrensningene som følger med både medisinske og sosiale modeller for funksjonshemming. Den argumenterer for en dialektisk biopsykososial modell som er inspirert av Vygotskijs kulturelt-historiske perspektiver på utviklingsmessige uoverensstemmelser. Dette innebærer at funksjonsnedsettelsen forstås som et resultat av en mismatch mellom individuelle ferdigheter og de kulturelt-historiske aktivitetene der barnet med nedsatt funksjonsevne deltar. Boken representerer et teoretisk bidrag til en oppdatert forståelse av funksjonshemming fra både psykologiske og pedagogiske vinkler. Den fokuserer på de første leveårene til barn med nedsatt funksjon og tar leseren gjennom spedbarnsaldren, førskolealderen samt tidlig skolealder, for å følge opp utviklingsmessige baner over tid.