Digital Transformations in Nordic Higher Education
Produktbeskrivelse
Denne åpne tilgangsboken utvider den akademiske og politiske debatten rundt digital transformasjon innen høyere utdanning. Forfatterne benytter et pluralistisk konseptuelt rammeverk som avdekker tre analytiske elementer – kontekster, medieringer og typer av effekter – for å utforske empiriske manifestasjoner. De offentlig finansierte høyere utdanningssystemene i de nordiske landene gir solide empiriske innsikter i hvordan digitale transformasjoner har fått fotfeste både før og under COVID-19-pandemien. Bidragene i boken demonstrerer hvordan internasjonale digitaliseringstrender, for eksempel i den globale EdTech-industrien, påvirker kjerneaktivitetene ved høyere utdanningsinstitusjoner (HEI). Funnene understreker viktigheten av vurderinger som tar hensyn til flere undersystemer innen HEI, samt de komplekse relasjonene mellom dem. Ved å avdekke nordiske dynamikker i lys av globale prosesser og utviklinger, er den vedtatte tilnærmingen og de genererte resultatene relevante for et mye bredere publikum.