Discourses of Religion and Secularism in Religious Education Classrooms
Produktbeskrivelse
Boken "Discourses of Religion and Secularism in Religious Education Classrooms" undersøker hvordan elever og lærere diskuterer religion innenfor rammen av det obligatoriske, ikke-konfesjonelle skolefaget Religionsundervisning i Sverige, ofte omtalt som "verdens mest sekulære land". Gjennom en omfattende analyse av diskurser knyttet til religion slik de manifesterer seg i klasserommet, gir forfatteren en dypere forståelse av faget og dets rolle i et samfunn preget av pluralisme, multireligiositet og sekularisering. Boken trekker på data fra deltakerobservasjoner av Religionsundervisning i flere videregående skoler i Sverige, og belyser utviklingene innen undervisning, ulike perspektiver på skolefaget og dets tilpasning til et stadig mer mangfoldig samfunn. Videre diskuteres sekulære, åndelige og nasjonalistiske diskurser, som sammen bidrar til en nyansert forståelse av hvordan Religionsundervisning kan fungere som et viktig læringsområde i dagens samfunn.