Boken 'E-Learning in the Workplace' undersøker naturen og kravene til e-læring på arbeidsplassen, basert på relevante teorier som voksenlæring, praksisfellesskap, organisasjonslæring og systemtenkning. Gjennom en helhetlig tilnærming som integrerer aspekter som organisasjon, pedagogikk og teknologi, presenteres et prestasjonsrettet rammeverk for e-læring. Dette rammeverket gjør det mulig å: 1) avklare og koble sammen organisatoriske mål med individuelle læringsbehov, 2) styre læringen mot arbeidsytelse, og 3) støtte sosial kommunikasjon samt dele og forvalte kunnskap på arbeidsplassen. E-læring og tilknyttede nye teknologier har fått økt anvendelse i organisasjoner for å forbedre ferdigheter og ytelse hos kunnskapsarbeidere. Likevel har mange prosjekter innen e-læring på arbeidsplassen en tendens til å fokusere ensidig på teknologi, samtidig som de ignorerer den organisatoriske konteksten og de relevante pedagogiske tilnærmingene til arbeidslæring. Dette fører ofte til at læring ikke knyttes til arbeidsytelse, og at organisatoriske mål ikke oppnås.