Education and Curriculum Development of Africa Vol. 1
Produktbeskrivelse
Denne boken, som er den første av to volumer, tar for seg begrepsdannelsen av urfolk-kunnskap og læreplaner, samt etiopisk/afrikansk filosofi og mulighetene for indigenisering/afrikalisering av afrikansk utdanning. Hovedformålet med verket er å gi en oversikt over praksisen innen tradisjonell og urfolkspedagogikk i Afrika, med særlig fokus på erfaringene fra Etiopia knyttet til utviklingen av læreplaner. Boken presenterer også forslag som kan bidra til videreutviklingen av læreplaner i Afrika. Den kulturelle arven til de fleste afrikanske land blir ofte oversett eller ikke tilstrekkelig vurdert i utformingen av utdanningspolitikk og læreplaner i deres moderne utdanningssystemer. Dette signaliserer behovet for en ny retning og et paradigmeskifte. For å oppnå ønsket endring er det avgjørende å vurdere Afrikas enestående urfolk-kunnskap sammen med nyttige erfaringer fra andre land, spesielt innen utdanning og læreplanutvikling.