Education as the Practice of Eco-Social-Cultural Change
Produktbeskrivelse
Den nåværende økologiske krisen er et resultat av dypt forankrede holdninger, diskurser og atferd i menneskesamfunn verden over, som er fostret og forsterket gjennom moderne utdanningstradisjoner, prosesser og institusjoner. Denne boken foreslår en radikal omforming av utdanning med hensyn til det gjensidige blomstringen av menneskesamfunn og resten av livet på jorden. Forfatterne antyder at dette bør betraktes som et problem innen systemdesign, der prinsipper inkorporeres for å utfordre og undergrave sentrale premisser i det som omtales som Kapitalocen – det sosio-økonomisk-politiske landskapet som opprettholder den nåværende utdanningsordningen. Ved å spore implikasjonene av denne overgangen, gjennomgår de grunnleggende antagelser i moderne vestlig kultur som må endres, og identifiserer et bredt spekter av relevante evner og praksiser som grupperes under fire komplementære utdannerholdninger for øko-sosial-kulturell endring.