Effective and Equitable Teacher Practice in Mathematics and Science Education
Produktbeskrivelse
Denne åpne boken presenterer originalforskning om effektive og rettferdige undervisningsmetoder innen matematikk og naturfag i de nordiske landene. Den fokuserer på tre sentrale aspekter ved lærerens praksis: hva læreren underviser i, hvordan læreren underviser, og hvordan læreren vurderer sine elever. For å gi en omfattende forståelse av lærerpraksis, er data fra IEA's Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS) analysert, med data fra 2011 til 2019. TIMSS gir store og representative data som muliggjør en grundig undersøkelse av sammenhenger mellom lærere, deres praksis og elevers resultater. Funnene belyser endringer i lærerpraksis over tid og i hvilken grad slike endringer forklarer variasjoner i elevers resultater. Denne forskningen bidrar også til å forstå hvordan forholdet mellom lærerpraksis og elevresultater varierer på tvers av ulike elevgrupper, som for eksempel kjønn, sosial og økonomisk status og språkbakgrunn.