Empowering Language Learners in a Changing World through Pedagogies of Multiliteracies
Produktbeskrivelse
Denne boken presenterer både konseptuelle og empiriske studier om hvordan pedagogiske tilnærminger til multiliteracies kan styrke språkinnlærere, lærere og lærerutdannere i en stadig mer globalisert, men ulik verden, med fokus på sosial rettferdighet innen språkpedagogikk. Kapitlene gir kritiske og nyskapende pedagogiske innblikk som bidrar til å gjenoppfinne språk- og literacyundervisning i det 21. århundre på en rekke utdanningsområder, inkludert høyere utdanning, samfunnsundervisning, opplæring av flyktninger, samt naturvitenskapelig og språkpedagogikk. Boken kontekstualiserer empowerment av språkinnlærere ved å identifisere og konfrontere ideologier knyttet til rase, kjønn, nasjonalitet og språk, fra en raciolinguistisk kritikk av monoglossisk utdanning i USA til dramabasert pedagogikk for flyktningelever i Island. Kreative multimodale og multisensoriske pedagogiske tilnærminger aktiveres gjennom lærerstyrte flerspråklige porteføljer, infografikker, bildebøker, identitetstekster, forestillinger og museum-baserte aktiviteter.