Boken "English for Academic Research: Writing Exercises" er basert på en grundig analyse av dommernes rapporter og korrespondanse fra tidsskriftredaktører som belyser årsakene til at artikler skrevet av forskere med annet morsmål ofte blir avvist på grunn av språklige problemer som lange setninger, overflødighet og svak struktur. I denne nye utgaven er øvelsene organisert i tolv kapitler som dekker viktige aspekter ved akademisk engelsk. Kapitlene tar for seg emner som tegnsetting og staving, ordrekkefølge, samt skriving av korte setninger og avsnitt. Leserne får også muligheten til å lære om samordning av setninger og fraser ved hjelp av koblingsord, samt viktigheten av å være konsis og unngå overflødighet i språket. Andre sentrale temaer inkluderer håndtering av tvetydighet, politisk korrekthet, samt parafrasering for å unngå plagiat. Boken gir også innsikt i hvordan man kan definere, sammenligne, evaluere og fremheve ulike argumenter. I tillegg veiledes leserne i hvordan de kan anticipere potensielle innvendinger, indikere usikkerhetsnivåer, og diskutere begrensninger og fremtidig arbeid. En spennende nyhet i denne utgaven er bruken av store språkmodeller for å bistå i skriving av artikler, e-poster og presentasjonsmanus. Mange av øvelsene krever ikke aktiv skriving, men gir heller mulighet til å velge mellom ulike alternativer. For de oppgavene hvor omfattende skriving er nødvendig, tilbys eksempelbesvarelser for å veilede leserne. Øvelsene kan også tilpasses individuelle læringsbehov, noe som gjør boken uunnværlig for enhver forsker som ønsker å forbedre sitt akademiske engelsk.