Denne tilgjengelige læreboken baserer seg på de sentrale antagelsene innen kognitiv lingvistikk og kognitiv grammatikk, og gir studentene nødvendige analytiske verktøy for å dykke inn i stilistikk, en viktig del av språkinnsikten. Forfatteren bekrefter påstanden om at endringer i stil, som utløses av forskjellige kognitive prosesser, reflekterer endringer i betydning. Boken viser hvordan slike stilistiske virkemidler brukes for å oppnå spesifikke effekter i en kontekst. Den knytter teori sammen med praksis, med mål om å både gjøre studentene kjent med de kognitive prinsippene som ligger til grunn for stilistiske uttrykk, og gi dem verktøyene og teknikkene de trenger for å utføre egne analyser. Læreboken utforsker og forklarer hvordan forfattere bruker språklige ressurser for å skape mening, samt hvordan lesere fortolker tekster. Den vil være av interesse for avanserte bachelor- og masterstudenter på kurs innen engelsk lingvistikk, samt for dem som arbeider med andre språk og i beslektede områder som komposisjon og kreativ skriving.