Denne akademiske boken undersøker de historiske, samtids- og framtidsrettede dimensjonene av miljøaktivisme og dens krysningspunkt med global media. Den gir en omfattende oversikt over medienes avgjørende rolle i å forme bevisstheten rundt miljøutfordringer og katalysere handlinger for å møte dem. Gjennom innblikk fra et tverrfaglig team av forskere, systematisk utforsker boken de mange aspektene ved forbindelsen mellom media og miljøaktivisme. Kapitlene etablerer et grunnleggende rammeverk for å forstå hvordan media generelt støtter aktivisme; de skisserer den historiske utviklingen av miljøaktivisme; konstruerer narrativer innenfor de politiske, økonomiske og sosiale domener i samfunnet; undersøker massemedienes funksjon innenfor rammene av globalisering, digitalisering og sosiale medier; og klargjør hvordan styringsstrukturer påvirker prosessen med miljøaktivisme. Gjennom å introdusere leserne til disse temaene, gir boken en dypere innsikt i dynamikken mellom media og miljøbevegelsen.