Boken «Europe in the Classroom» gir en uvanlig fremstilling av utdanningsreformen i Romania etter 1989. Gjennom en grundig analyse av policy-dokumenter, intervjuer med sentrale aktører, kvalitativ data fra dagligdagse skolekontekster, samt omfattende analyse av lærebøker, utforsker denne banebrytende studien endringene innen det rumenske utdanningssystemet. Den fokuserer på prosessen som institusjonaliserer verdenskultur gjennom symbolsk formidling av begrepet 'Europa'. Forfatteren fremhever at utdanningssystemets strukturelle og organisatoriske utvikling over tid er frakoblet fra hvordan det skildrer seg selv, og at det i stedet i stor grad tjener en nasjonsbyggende agenda. Dette skjer til tross for bemerkelsesverdige endringer i diskursen som reflekterer stadig mer transnasjonale definisjoner av skolens oppdrag i etterkant av 1989. Boken antyder også at begrepene 'nasjon' og 'borger' som skolen institusjonaliserer, gradvis blir omdefinert til å reflektere kosmopolittiske verdier, i tråd med etterkrigsmønstre av postnasjonale tilknytninger på globalt nivå.