Boken "Fundamentals of Business Architecture Modeling" gir en grundig innføring i modellering av forretningsarkitektur, med fokus på de vesentlige aspektene ved dette fagfeltet. Bygget på den filosofiske rammen kjent som MMABP (Modellering av Forretningssystemer), leverer boken en omfattende oversikt over fire grunnleggende dimensjoner av forretningssystemmodellen og deres gjensidige relasjoner. Hver modelltype blir grundig beskrevet med metoder, teknikker og verktøy, supplert med illustrative eksempler som tydeliggjør innholdet. Spesiell oppmerksomhet blir gitt til integreringen av alle dimensjoner ved hjelp av Business System Consistency Framework. Boken er delt inn i seks kapitler. I kapittel 1 blir leseren introdusert for forretningsarkitektur, samt de tilnærmingene og verktøyene som benyttes for å modellere den. Prinsippene bak MMABP blir presentert og satt i kontekst med andre metoder for forretningsarkitekturmodellering. Kapittel 2 fokuserer deretter på modellering av et forretningssystem med hensyn til dets mål. Her blir grunnleggende prinsipper for prosessmodellering fremhevet, samt forskjellen mellom globale og detaljerte prosessvisninger, og tilnærminger for å håndtere detaljnivået i prosessmodellen.