Boken "Geographies of the Platform Economy" gir en omfattende innsikt i geografi og dynamikken rundt plattformøkonomien. Den tar for seg kritiske perspektiver som har oppstått i lys av denne nye økonomiske og digitale konteksten. Teknologisk utvikling, særlig fremveksten av big data, har sammen med plattformer, additiv produksjon, avansert robotikk, maskinlæring og internett av ting, skapt forutsetninger for en ny økonomisk virkelighet som i stor grad baserer seg på innovative tjenestemodeller. Denne nye økonomien beskrives ofte som plattformøkonomi eller plattformkapitalisme. Andre betegnelser som har blitt populære for å ramme inn spesifikke konsekvenser av fenomenet inkluderer gig-økonomi og delingsøkonomi. Boken belyser det store mangfoldet av vitenskapelige disipliner som undersøker relaterte temaer, herunder geografi, økonomi, sosiologi, informasjonsvitenskap, ledelse og markedsføring. Gjennom de ulike bidragene gir boka et bredt og dyptgående bilde av hvordan plattformøkonomien former samfunn og næringsliv.