Governing by Numbers and Human Capital in Education Policy Beyond Neoliberalism
Produktbeskrivelse
Denne boken tar for seg styring gjennom tall og politikk for menneskelig kapital innen høyere utdanning. Den stiller spørsmål ved hvordan høyere utdanning blir kvantifisert, hvordan den kvantitative informasjonen benyttes i utdanningsforvaltning, og hvordan denne informasjonen blir oppfattet av studenter, lærere, ledere og beslutningstakere, samt hvilken innvirkning den har på beslutningsprosesser. Forfatterne diskuterer også tematisk hvordan teorien om menneskelig kapital påvirker kvantifiseringspraksisene og deres konsekvenser. Gjennom disse analysene utforsker boken om styring gjennom tall og menneskelig kapital innen utdanningspolitikk nødvendigvis er neoliberale praksiser, og dermed stiller spørsmål ved teorien om global konvergens innen utdanningsforvaltning. Boken presenterer en grundig analyse av kvantifiseringen av utdanningsresultater, basert på det filosofiske rammeverket Agential Realism, og tilbyr dermed en ny analytisk tilnærming til studiet av data og indikatorer i utdanningsforvaltning. Denne forskningen er støttet av en omfattende etnografisk casestudie fra dansk høyere utdanning.