Denne læreboken tar for seg en rekke avanserte emner innen konkurranseprogrammering, inkludert beregning av Fourier-transformasjoner, minimumskostnadsstrømmer i grafer, samt bruken av automater i strengproblemer. Boken forklarer på en lettfattelig måte hvordan konkurranseprogrammering fungerer som en dokumentert metode for implementering og testing av algoritmer, samtidig som den utvikler datamaskintenkning og forbedrer både programmerings- og feilsøkingsferdigheter. Den introduserer dynamisk programmering og andre grunnleggende teknikker for algoritmedesign, og tar for seg et bredt utvalg av grafalgoritmer. Ved å være kompatibel med IOI-læreplanen dekker den også mer avanserte emner som maksimumsstrømmer, Nim-teori og suffikstrukturer. Boken gir verdifulle råd til studenter som har som mål å delta i IOI-konkurransen, og den presenterer spesialiserte algoritmer for trær samt relevante matematiske emner i konkurranseprogrammering. I tillegg utforsker den bruken av Python-språket i konkurranseprogrammering og drøfter ulike sorteringsalgoritmer og binære søk.