Boken 'Handbook of Applied Behavior Analysis' gir en grundig gjennomgang av anvendt atferdsanalyse (ABA). Den utforsker både historien og opplæringsmetodene knyttet til ABA, og tar for seg etiske og juridiske problemstillinger i tilknytning til metoden. I løpet av verket undersøkes ulike aspekter ved forsterkning, herunder sosiale forsterkere, materielle forsterkere, automatisk forsterkning, samt metoder for å redusere forsterkningseffekter og atferdsmessig momentum. Boken gir en grundig innføring i grunnleggende treningsstrategier, som inkluderer prompting, fading, samt ulike teknikker for stimulusfading og stimulusparing. Den gir også verdifulle innblikk i auditiv og visuell diskriminering, instruksjonsfeedback, generalisering, feilkorreksjonsprosedyrer og avbrytelser i respons. I tillegg belyser den hvordan ABA kan anvendes i utdanningssystemet, ved å utforske temaer som etterlevelsesopplæring, fokusert atferd, undervisning i lek og sosiale ferdigheter, samt utvikling av lytte- og akademiske ferdigheter. Boken omfatter også bruken av teknologi, minne og kognitive prosesser, bildebasert instruksjon, undervisning av fremmedspråk, verbal atferd, offentlig tale, samt yrkesferdigheter. Dette gjør verket til en uvurderlig ressurs for både studenter og fagfolk innen feltet.