Boken 'Hearing Eyes, Seeing Ears' tar for seg musikkens rolle i den audiovisuell kulturen som et komplekst sammensatt signal, snarere enn som en enkel 'tillegg' til filmens bilder. I vår moderne kultur er det audiovisuelle sentralt, med skjermer og høyttalere, inkludert hodetelefoner, som dominerer kommunikasjon, fritid og drama. Selv om boken hovedsakelig fokuserer på film, berører den også beslektede medier som TV og videospill, og peker på at det finnes en 'felles kjerne' av synkroniserte bilder og lyder i kjernen av disse relaterte mediene. Tradisjonene knyttet til lyd og det Michel Chion omtaler som 'audiovision' (1994) har blitt bevart og utviklet i andre medier, inkludert prinsipper for akkompagnement og industrielle prosesser fra filmens verden. Gjennom en grundig utforskning av den rike historien, varierte sjangrer, ulike tradisjoner og strategier innen audiovisuell kultur, fremhever boken den 'felles kjernen' av flate, bevegelige bilder og synkronisert lyd og musikk som preger den elektroniske mediekulturen.