Til tross for at det finnes betydelig bevis for at skoleledere kan spille en viktig rolle i elevenes suksess, er det mye mindre kjent hvordan disse bidragene faktisk skjer. Denne boken gir en omfattende fremstilling av forskning som tar sikte på å tette dette kunnskapsgapet, og tilbyr retningslinjer for hvordan skoleledere kan bruke denne innsikten i sitt eget arbeid med skoleforbedring. I den første delen av boken skildres ledelsespraksiser som er kjent for å være effektive i forbedring av elevenes prestasjoner, mens de påfølgende delene identifiserer fire "veier" som viser hvordan disse praksisene påvirker elevsuksess. Hver av de Rasjonelle, Emosjonelle, Organisatoriske og Familieveiene er fylt med forhold eller variabler som er kjent for å ha relativt direkte innflytelse på elevsuksess, og som også kan påvirkes av effektive ledelsesmetoder. Selv om rammen med de Fire Veiene fokuserer skoleledernes oppmerksomhet, er det fortsatt et betydelig antall faktorer å ta hensyn til.