Denne boken gir et omfattende sammendrag av mer enn fire tiårs forskning på imitasjon hos spedbarn og dens forhold til tidlig læring og sosialkognitiv utvikling hos både typisk og atypisk utviklende barn. Studiene ble utført i en skandinavisk kontekst, noe som gir viktig kulturell validering av sentrale utviklingsprosesser. Boken er delt inn i tre hoveddeler: Den første delen fokuserer på de sosiale og kognitive aspektene ved imitasjon, og diskuterer hvordan dette henger sammen med tidlig samhandling mellom foreldre og spedbarn, samt utviklingsmessig betydning. Her presenteres bevis for evnen til imitasjon allerede ved fødselen hos både typiske og atypiske spedbarn. Det omtales også tidlige individuelle forskjeller i imitasjon, rollen til imitasjon som en sosial og kognitiv læringsmekanisme i tidlig utvikling, samt mulige sammenhenger mellom imitasjon og temperament. Den andre delen presenterer unike longitudinelle studier om tidlig hukommelsesutvikling, der utsatt imitasjon benyttes som hovedmetode. Den tar for seg den biologiske basen for hukommelse og utforsker de mange nyansene ved dette fascinerende emnet.