I en stadig mer konkurransedyktig verden vurderer kunder, ansatte og investorer i økende grad hvor ansvarlige selskaper faktisk er. Kunder ønsker å handle fra etiske og bærekraftige virksomheter, ansatte ønsker å oppleve mening i sitt arbeid, og investorer søker trygghet i at deres investeringer bidrar til langsiktig velstand. For å være konkurransedyktige og samtidig bidra til samfunnet, må organisasjoner utvikle en organisatorisk samvittighet som styrer viktige strategiske beslutninger og fremmer bærekraftig, ansvarlig innovasjon. I boken argumenterer forfatterne for at organisasjoner må tenke kritisk over sin rolle og la sin samvittighet veilede handlingene sine. Ved å gi mange konkrete forslag basert på grundig forskning demonstrerer denne boken hvordan selskaper kan balansere de forskjellige interessene til interessentene, skape en organisasjon som er rettferdig, åpen og transparent, samt gjøre det riktige mens de bygger en lønnsom virksomhet. Med integrerte videoer og internasjonale casestudier som presenteres, gir boken en omfattende og praktisk tilnærming til hvordan bedrifter kan navigere i et utfordrende forretningsmiljø.