Information, Knowledge, and Technology for Teaching and Research in Africa
Produktbeskrivelse
Boken 'Information, Knowledge, and Technology for Teaching and Research in Africa' utforsker samspillet mellom mennesker og maskiner samt brukergrensesnitt i undervisnings- og forskningskontekster i Afrika. Den anerkjenner betydningen av digitale humaniora (DH) ved å fokusere på den teoretiske og historiske utviklingen av DH i sammenheng med utdanning innen biblioteks- og informasjonstjenester (LIS), og hvordan infrastrukturen påvirker DH-programmer og initiativer i de respektive LIS-skolene. Gjennom sine funn og anbefalinger gir boken verdifull kompetanse for utviklingen av feltet og etablering av potensielle samarbeidsområder innen DH-forskning og pensumutvikling. Videre undersøker den Diffusjon av innovasjoner-teorien og beskriver karakteristikkene til innovatører. Denne teorien er spesielt relevant for LIS-feltet, som har tatt i bruk en rekke innovasjoner for å automatisere en rekke administrative og tekniske prosesser, bygge databaser og nettverk, samt forbedre tjenestene til biblioteksbrukere. Diffusjon og adopsjon av teknologi har blitt avgjørende for effektiv styring av moderne bibliotektjenester.