Is it French? Popular Postnational Screen Fiction from France
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker det nylig akselererte fenomenet rundt den utrolige populariteten til fransk film og serier innenfor mainstream, ikke bare i Frankrike, men også – mer nyskapende for europeiske audiovisuelle narrativer – utenfor landets egne grenser. Den belyser endringene som har skjedd i produksjonslandskapet i Frankrike i løpet av den massive utrullingen av globale streamingplattformer, noe som avdekker bredere tendenser innen medieproduksjon og distribusjon både i Europa og på global skala. Samlingen av essays utforsker fremvoksende innflytelsesrike aktører som Omar Sy, Camille Cottin, Alexandre Aja og Fanny Herrero, samt selskaper som Netflix og Gaumont. Den berører også nye sjangre, identiteter og representasjoner på skjermen. Boken samler ny forskning fra internasjonale eksperter innen fransk og europeisk medieproduksjon, og analyserer populære filmer og TV-serier fra Frankrike gjennom et postnasjonalt perspektiv, med fokus på både økonomiske og institusjonelle normer, samt kultur som helhet. Denne boken er tilgjengelig som åpen tilgang under en Creative Commons-lisens.